EU houdt toegang OBD en live data open
Nieuwe auto’s zijn net rijdende computers. En autofabrikanten willen graag de ‘cloud’ zijn waar die mobiele computers hun data heen sturen. Mooi niet, besluit de EU definitief in januari. Ook onafhankelijke reparatie/onderhoudsbedrijven moeten via een OBD toegang houden tot data uit auto’s.
EU houdt toegang OBD en live data open
Het (E)OBD contact zoals we dat nu kennen blijft, al zouden autofabrikanten liever draadloze diagnose invoeren – via hun eigen afgeschermde servers, uiteraard. De organisatie voor merkdealers en ongebonden autobedrijven CECRA wijdde hier een vrolijk persbericht aan. Blij dat autofabrikanten in de komende typekeuring regels geen kans krijgen zoveel mogelijk data uit auto’s af te schermen, voor eigen gebruik.
Hoewel sommige media dit brachten als nieuws, en een besloten zaak, is het feitelijk de voltooiing van een in 2014 gestart proces. Formeel moeten Europese Raad en Parlement in 2018 nog goedkeuring geven. Maar die gaan nieuwe regels voor typekeuring zeker bekrachtigen. Als EU-voorschrift gaan ze in vanaf 1 september 2020, met onder meer vrije toegang tot diagnostische gegevens uit auto’s.
Lees het complete artikel op www.amt.nl.