Onbeperkt technische ondersteuning
Praktijkgerichte trainingen
Jouw toegang tot fabrikanten data
|Home/

Herziening NEN 9140: de belangrijkste veranderingen op een rij

Herziening NEN 9140: de belangrijkste veranderingen op een rij

De Nen-norm veilig werken aan e-voertuigen is herzien. Waarom was dit nodig en wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

Arjen Woudstra, vicevoorzitter van de NEN 9140:2024-commissie, legt uit dat de herziening van NEN 9140 noodzakelijk is. “Elektrisch aangedreven voertuigen brengen nieuwe technologieën en nieuwe risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan elektrische spanningen die kunnen leiden tot ernstige schade en letsel. De herzieningen in de norm spelen in op de evolutie van autowerkplaatsen, waar de komst van e-voertuigen voor ingrijpende veranderingen heeft gezorgd. Vooral het werken onder spanning is een gevoelig punt. De nieuwe norm duidelijker geeft duidelijker aan onder welke omstandigheden dit is toegestaan.”

Belangrijkste veranderingen

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Een uitgebreider toepassingsgebied voor diverse soorten elektrische voertuigen.
  • Een nieuwe classificatie van elektrische spanningen, met Laagspanning (LV) klasse A tot 60 volt en Hoogspanning (HV) klasse B vanaf 60 volt gelijkspanning. Bij wisselspanning ligt de grens bij 30 volt.
  • Het vereiste kwalificatieniveau voor een Vakbekwaam Persoon (VP) is verhoogd naar niveau 3.
  • Een bijgewerkte flowchart die nu de voorschriften van de fabrikant volgt.
  • Een uitgebreid hoofdstuk over werken onder spanning, met duidelijkere opleidingseisen.
  • Een vernieuwde en uitgebreidere hulpverleningsmatrix.

 

Certificaten en impact op de praktijk

Bestaande certificaten blijven geldig na de invoering van de nieuwe norm. Echter, regelmatige herscholing is vereist, minimaal eens in de vijf jaar.

De nieuwe NEN 9140:2024-norm betekent niet dat we onze werkwijze volledig moeten veranderen. De voorschriften van de fabrikant blijven essentieel en worden niet beïnvloed door de nieuwe norm. Een grote wijziging betreft de Vakbekwaam Persoon. Deze persoon moet nu op een hoger niveau kunnen werken, namelijk niveau 3 in plaats van niveau 2.

Ook voor vakmensen die eerder EV-Pro trainingen bij TECH360 hebben gevolgd, verandert er weinig. De trainingen EV-1 t/m EV-4 bij TECH360 zijn al grotendeels op dit niveau. Werkgevers zullen wellicht anders gaan bepalen wie ze naar de training sturen. Voorheen konden mensen van niveau 2 ook deelnemen, maar nu moeten ze niveau 3 hebben. Dit kan invloed hebben op wie de training volgt en hoe werkgevers hun team opleiden en inzetten.

 Training: EV-4 Batterijtechniek

Onze ontwikkelde training, EV-4 Pro heeft veel raakvlakken met de herziene Nen-norm en legt de focus op de batterijtechniek. Deze training is noodzakelijk om te mogen werken onder spanning en geeft invulling aan de vereisten van de nieuwe norm.

Tijdens deze training analyseren we live data om de toestand van een batterijpakket te beoordelen. We leggen uit hoe het batterijmanagementsysteem deze gegevens interpreteert, zodat je kunt vaststellen wanneer er een probleem is met het batterijpakket. Daarnaast demonteren we een batterijpakket om de opbouw ervan te bekijken. Om reparaties uit te voeren, leer je hoe je apparatuur gebruikt om losse cellen te vervangen en hoe je celbalancering toepast, wat essentieel is na het vervangen van een cel.

Doel van de training

Het doel van de training is om autobedrijven in staat te stellen batterijpakketten van elektrische voertuigen te repareren en reviseren. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor autobedrijven en draagt bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten van de training

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg over de opbouw van een batterijpakket
  • Behandeling van diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabriekspecificaties
  • Toepassing van celbalancering
  • Bepaling van de ‘State of Health’ van een batterij