Onbeperkt technische ondersteuning
Praktijkgerichte trainingen
Jouw toegang tot fabrikanten data
|Home/

Regel in 3 stappen gemakkelijk jouw SERMI-certificaat

Jouw toegang tot fabrikantendata en -services heeft een update nodig

Jouw toegang tot fabrikantendata en -services heeft een update nodig. Per 1 april 2024 wordt toegang tot deze gegevens namelijk centraal geregeld met het Europese SERMI-certificaat. Dit certificaat is verplicht als je ook na 1 april wil blijven werken aan de beveiligingscomponenten van een auto, en dat zijn er misschien meer dan je denkt. Lees deze brief dus aandachtig door en onderneem actie als het jouw bedrijf betreft.

Op dit moment regel je toegang tot merkspecifieke informatie en software direct bij de fabrikant. Het nieuwe SERMI-certificaat geeft toegang tot álle merken. Dat kan veel tijd besparen, maar je moet wel zelf in actie komen. Na 1 april kun je namelijk geen bestaande, merkspecifieke certificaten meer aanvragen of je huidige verlengen.

Wanneer heb je SERMI nodig?

Werk je aan zaken als startblokkering, contact- of deursloten, of een aan een ECU die gekoppeld is aan de startblokkering, dan heb je het SERMI-certificaat nodig. Let op! Ook als je alleen gebruik wil maken van TECH360 Remote Services, bijvoorbeeld voor het coderen van sleutels, moet je beschikken over een geldig SERMI-certificaat. Om in aanmerking te komen voor een certificaat moet je bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze hebben we op de achterkant van deze brief op een rijtje gezet.

Jouw certificaat in drie stappen

1. Verzamel de benodigde documenten

Het SERMI-certificaat vraag je zowel aan voor jouw bedrijf als voor je medewerkers. Daarvoor is een aantal documenten nodig. Een overzicht daarvan vind je op de achterkant van deze brief.

2. Start de aanvraag bij een erkende keuringsinstantie

Heb je de documenten verzameld, dan kun je online een aanvraag starten. In Nederland kan dat bij drie onafhankelijke keuringsinstanties: KIWA, DEKRA en SERMI Register. Als deelnemer van TECH360 profiteer je van extra voordeel als je jouw certificaat aanvraagt via SERMI Register.

3. Ontvang het certificaat en start!

De keuringsinstantie start een audit en onderzoekt of jouw bedrijf voldoet aan de eisen die SERMI aan certificaathouders stelt. Is dit het geval, dan ontvang je het digitale SERMI-certificaat dat vijf jaar geldig is. Medewerkers hebben de app Digidentity nodig om het certificaat te gebruiken.

Kortom, wacht niet langer met het aanvragen van jouw SERMI-certificaat en maak op 1 april een vliegende start!

Voorwaarden SERMI-certificaat

Om aanspraak te kunnen maken op een SERMI-certificaat moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. In sommige gevallen moet je die ondersteunen met documenten, in andere gevallen volstaat het akkoord gaan met een verklaring.

De belangrijkste voorwaarden

  • Je bent aantoonbaar werkzaam in de automotive.
  • Je hebt getrainde medewerkers in dienst. Opleidingsniveau: autotechnicus niveau 2 of twee jaar aantoonbare ervaring als automonteur.
  • Je maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen, waaronder motortuning.

Benodigde documenten

Zowel je bedrijf als de medewerkers moeten een aantal documenten toevoegen aan de aanvraag. Wanneer je onderstaande doucmenten verzameld hebt kun je de aanvraag starten.

Bedrijven

  • Inschrijving KVK-handelsregister dat aantoont dat je werkzaam bent in de automotive.
  • Legitimatiebewijs van rechtspersoon of rechtspersonen.
  • Bewijs van bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met een minimale dekking van 
    € 1.000.000 voor letselschade en € 500.000 voor materiële schade.
  • Verklaring Omtrent Gedrag voor rechtspersonen (VOG RP), maximaal 6 maanden oud.
  • Voor ZZP’ers volstaat een VOG voor natuurlijke personen.

Medewerkers

  • Legitimatie, ID-kaart of paspoort.
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van maximaal 6 maanden oud.
    De VOG moet voldoen aan screeningsprofielen 11, 12, 13, 41 en 61.
  • Bewijs van arbeidsovereenkomst.

Aandachtspunten

Let op: Het certificaat is persoonsgebonden, dus ook je medewerker moet op persoonlijke titel het certificaat aanvragen. De goedkeuring van je medewerker is gekoppeld aan de goedkeuring van je bedrijf. Heb je zelf geen SERMI-certificaat, dan kan je medewerker deze ook niet aanvragen!

Vragen of hulp nodig?

Neem dan contact op met de TECH360 Klantenservice via: 085 22 21 094. Wij helpen je graag verder!