Onbeperkt technische ondersteuning
Praktijkgerichte trainingen
Jouw toegang tot fabrikanten data
Praktijkcase

Uit de praktijk: lekstroomdiagnose bij Fiat Punto Evo

Het garagebedrijf krijgt een Fiat Punto Evo binnen, waarvan de 12 volt-accu binnen een week leeg is. De garage volgt het standaardprotocol voor lekstroom. Dit zorgt ervoor dat ze gericht, snel en efficiënt naar de oplossing toe kunnen werken. Het protocol bestaat uit zeven belangrijke stappen die we graag aan je toelichten.

Uit de praktijk: lekstroomdiagnose bij Fiat Punto Evo

Een bij TECH360 aangesloten garagebedrijf krijgt een Fiat Punto Evo binnen. Klacht: de 12 volt-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al een tijdje en meerdere bedrijven hebben de auto al onderzocht. 

Het gaat om een Fiat Punto Evo TwinAir 0.9 uit 2015, met motorcode 199B7. Als de auto binnenkomt starten we meteen het standaardprotocol voor lekstroom. Dit zorgt ervoor dat we gericht, snel en efficiënt naar de oplossing toewerken. Het protocol bestaat uit zeven belangrijke stappen die we graag toelichten. 

Stap 1: auto in slaap brengen 

We brengen de auto ‘in slaap’ terwijl we alle benodigde componenten, waaronder zekeringkasten, bereikbaar houden. We vergrendelen de auto dan ook met alle portieren geopend, waardoor we aan de slag kunnen zonder de auto telkens te activeren. 

Terwijl de modules van de auto in slaap vallen bepalen we de grens van de lekstroom. Deels is dit afhankelijk van het voertuig en van de situatie. Iets wat voor een eenvoudige Fiat Panda een probleem kan zijn hoeft dit niet te zijn voor een geavanceerde BMW 7-serie. Over het algemeen zien wij alles hoger dan 50 milliampère als lekstroom, een andere stelregel is dat een auto minstens 1 tot 2 weken zonder problemen stil moet kunnen staan. 

Afbeelding met tekst, lijn, Perceel, diagram

Automatisch gegenereerde beschrijving Lekstroommeting met de scope 

 Stap 2: Meten met de scope 

We brengen de lekstroom in kaart door een uur lang de spanning te meten. Daarvoor sluiten we een ampèretang aan op de scope, zodat we niets los hoeven te koppelen. We plaatsen de tang om de kabel bij de accu en leggen een uur lang vast wat er precies gebeurt nadat de auto in slaap valt. We kunnen de auto gedurende dit uur onbeheerd laten. Vervolgens analyseren we de meting met behulp van de ATIS-software, die voorinstellingen heeft voor lekstroommetingen van één en van 24 uur. 

Hoewel de stroomtang niet het meest nauwkeurige meetinstrument is kiezen we hem voor deze taak. We willen immers gedurende een langere periode zien wat er gebeurt en hoe groot de stroom is. Bij deze Fiat zien we een continue lekstroom van meer dan 200 milliampère. 

Stap 3: Nauwkeuriger met de multimeter 

Nu we weten hoe groot de stroom is tijdens de rustperiode gaan we nauwkeuriger meten. Daarvoor sluiten we de multimeter aan tussen minpool en minklem van de accu. Let daarbij op dat dit alleen kan als de stroom niet te hoog is en zorg ervoor dat het contact niet wordt ingeschakeld. De zekeringen van de meeste multimeters kunnen stromen tot 10 ampère aan.  

We raden aan om de multimeter aan te sluiten voordat de pool volledig wordt losgekoppeld. Om er zeker van te zijn dat de stroom niet te hoog wordt meten we tegelijkertijd met de ampèretang. Zelfs de geringste handeling, zoals het bedienen van de sleutel, kan leiden tot een hogere stroom. Dit is nu niet het geval. Tijdens het meten van onze lekstroom blijft deze constant 0,24 ampère, wat redelijk overeenkomt met onze langdurige meting. 

Afbeelding met machine, Meetinstrument, gereedschap, meter

Automatisch gegenereerde beschrijving Nauwkeurig meten met de multimeter tussen pool en klem. Let op dat er nu geen grotere stromen gaan lopen! 

Stap 4: Circuit achterhalen 

Om te achterhalen wat de oorzaak is gaan we de spanningsval over zekeringen meten. Een zekering gedraagt zich niet als een weerstand, maar als er stroom doorheen loopt is er altijd enig verlies. Omdat het verlies minimaal is stellen we de meter in op millivolts. In de ATIS-software vind je een tabel die aangeeft hoeveel stroom er door de zekering loopt op basis van de gemeten spanning. In ons geval meten we over zekering F5 in het interieur een spanningsval van 1,4 millivolt. Volgens de tabel komt dit overeen met 189 milliampère. Inderdaad, een groot deel van onze lekstroom. 

Afbeelding met tekst, schermopname, software, nummer

Automatisch gegenereerde beschrijving Tabel in de ATIS-software. Boven de tabel staat het type zekering, in dit geval de Mini-fuse. Daaronder de kleur en de stroomsterkte. In dit geval meten we een spanningsval van 1,4 mV over een 10 A-zekering. De tabel geeft aan dat er dan 189 mA door de zekering stroomt. Dat is het overgrote deel van de stroom in rust. We hebben het circuit met de lekstroom gevonden. 

Afbeelding met elektronica, Elektronische engineering, persoon, machine

Automatisch gegenereerde beschrijving Spanningsvalmeting op zekering F5 

Stap 5: Circuit identificeren 

In de gebruikershandleiding van de Punto zoeken we naar de verbruikers achter zekering F5. Dit zijn onder meer de klimaatregeling, EOBD-stekker en Bluetooth-module.  

Stap 6: Hoofdverdachte bepalen 

Deze stap is voertuig- en probleemspecifiek, afhankelijk van de situatie maak je keuzes. In dit geval zit er achter zekering F5 onder meer de regeleenheid van Fiats Blue&Me-multimediasysteem. Aangezien Bluetooth-modules vaker problemen veroorzaken bij FCA-modellen richten wij ons eerst hierop. Mocht er geen duidelijke hoofdverdachte zijn, dan kun je de afzonderlijke componenten meten met een stroomtang rond de bedrading om hem alsnog te achterhalen. 

Stap 7: De oplossing 

In de technische documentatie vinden we de locatie van de Bluetooth-module, die bevindt zich boven het dashboardkastje. Wanneer we de module loskoppelen zakt de lekstroom terug naar een acceptabele ruststroom van 0,01 ampère.