Onbeperkt technische ondersteuning
Praktijkgerichte trainingen
Jouw toegang tot fabrikanten data
|Home/
Actueel

Snel en efficiënt diagnose stellen met de scope

Snel en efficiënt diagnose stellen met de scope

De automotive oscilloscoop, in de praktijk vaak afgekort tot scope, is een krachtige diagnosetool waarmee je sneller en effectiever diagnose stelt. Maar de scope kan ook intimiderend zijn, zeker als je er voor het eerst mee werkt. Waarom zou je dat toch moeten doen en hoe pak je dat aan? 

De scope is bedoeld voor het doormeten en analyseren van een groot aantal componenten, die niet eens altijd elektronisch hoeven te zijn. Daar zit ook een deel van de uitdaging. Het aantal aan te sluiten accessoires lijkt immers eindeloos en de uitgebreide software maakt er niet beter op. Triggering, time-out en sample rate zijn slechts enkele belangrijke begrippen. Dus waar begin je? 

Wat is een scope precies? 

Het begint bij het principe van een scope. Het is niet meer dan een meetinstrument dat gemeten waarden afzet tegen de tijd. Zo kun je, anders dan met een multimeter, zien hoe een signaal zich gedraagt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld ontdekken of een sensor wel het signaal geeft dat hij zou moeten geven. De meeste scopes kunnen meerdere kanalen tegelijkertijd opnemen, zodat je verschillende signalen met elkaar kan vergelijken. Dat maakt het een erg krachtig gereedschap. 

Wanneer komt hij van pas? 

Je kan de scope gebruiken bij geavanceerde diagnoses, maar hij is net zo handig voor het snel controleren en uitsluiten van basisfactoren. Zo kun je bijvoorbeeld zien of de motor op tijd loopt door tegelijkertijd aan de nokkenassensor(en) en krukassensor te meten en deze signalen met elkaar te vergelijken. Denk je dat er iets schort aan de compressie? Met de relatieve compressiemeting controleer je binnen een minuut of cilinders onderling grote afwijkingen vertonen. Ook bij het diagnosticeren van een lekstroom is de scope een vrijwel onmisbare tool. En heeft de auto een communicatieprobleem? Het is zelfs mogelijk om aan de CAN-bus te meten om afwijkingen daaraan vast te leggen. 

Voorbeeldsignalen 

Maar wanneer is iets een afwijking en wanneer is iets volstrekt normaal? Bij zo’n relatieve compressiemeting spreekt dat voor zich, maar in veel andere gevallen niet. Om je op weg te helpen bevat de door TECH360 geadviseerde ATIS-software een grote database met voorbeeldsignalen. Daarin zie je hoe gemeten signalen eruit zouden moeten zien. Bijvoorbeeld per sensortype, maar ook vaak op merk- en modelniveau. Wijken deze signalen af van jouw meting, dan biedt dat handvatten voor jouw diagnose. 

Scope Pro helpt je op weg 

Ben je overtuigd van de kracht van een scope en wil je een vliegende start maken? De Scope Pro-training van TECH360 helpt je daarbij. In deze training leer je niet alleen hoe je de scope aansluit en instelt voor een goede (combi)meting, maar vooral ook hoe je de gemeten waarden gebruikt voor het snel en effectief stellen van de juiste diagnose. Kortom, kennis uit de Scope Pro-training is direct toepasbaar in je eigen werkplaatspraktijk.